În urmă cu 15 ani, înainte de aderarea la Uniunea Europeană, transportul agabaritic era un serviciu aproape necunoscut pe piaţa de transport din România, atât din lipsă de cerere cât şi de transportatori. Cu toate acestea, au fost câţiva antreprenori vizionari în România, care au înţeles utilitatea şi necesitatea acestui tip de transport rutier pentru anumite ramuri strategice ale economiei (cum ar fi Agricultura şi Construcţiile) şi au demarat achiziţii de camioane şi platforme specifice acestui tip de transport, care astăzi a devenit indispensabil în activitatea de zi cu zi din multiple domenii.
Ce înseamnă transport agabaritic?
Dacă ne uităm printre definiţiile furnizate de către dicţionarul Dexonline, prin termenul agabaritic poate fi descris un obiect care depăşeşte un gabarit sau nişte dimensiuni percepute ca standard. Definiţia prezentată este oarecum în „limbă de lemn„şi nu ne ajută foarte mult să înţelegem cuvântul şi nici esenţa acestui tip de transport, de aceea vom detalia în continuare cu propriile noastre cuvinte.
V-aţi intersectat în trafic uneori cu anumite convoaie de transport constituite din camioane cu platformă deschisă însoţite de maşini de escortare semnalizate cu girofar galben sau alteori chiar de maşini de Poliţie Rutieră. Aţi observat că pe platforma camionului se află diverse obiecte neobişnuite, vizibil de mari dimensiuni sau care au forme ciudate.
Ei bine, toate acestea sunt transporturi agabaritice.
Cum se organizează un transport agabaritic
Ceea ce nu se vede cu ochiul liber este întregul proces de autorizare şi organizare a transportului respectiv. Pentru aceasta este nevoie de o companie specializată cu experienţă în acest tip de transporturi, care să se ocupe de planificarea operaţiunii până în cele mai mici detalii, cum ar fi:
- Stabilirea detaliilor tehnice ale încărcăturii: pentru a putea organiza transportul agabaritic este necesar în primul rând să se cunoască foarte bine specificaţiile tehnice ale încărcăturii, cum ar fi GREUTATEA, ÎNĂLŢIMEA, LĂŢIMEA şi LUNGIMEA. În funcţie de aceste informaţii se stabileşte camionul cap tractor, platforma utilizată şi se desemnează şoferul care va efectua transportul.
- Stabilirea itinerariului de parcurs: de cele mai multe ori se organizează un transport agabaritic la nivel internaţional, ce tranzitează mai multe ţări. O echipă de organizatori cu experienţă va şti care este cea mai bună rută de parcurs din punct de vedere a rapidităţii şi a obstacolelor întâlnite pe traseu (probleme ce pot apărea la o planificare neprofesionistă: fire de înaltă tensiune poziţionate prea jos pe traseu, drumuri prea înguste, pasaje căi ferate sau pietonale cu înăţime neconformă, tuneluri, etc).
- Obţinerea autorizaţiilor de tranzit necesare şi achitarea taxelor de drum / roviniete / taxe de pod / feribot acolo unde este cazul. Toate acestea sunt aspecte foarte importante care previn primirea de amenzi sau apariţia altor probleme ulterior care pot duce la nerespectarea timpilor de tranzit.
- Asigurarea mijloacelor specifice de încărcare / descărcare la pornire cât şi la destinaţie. Pentru manipularea pieselor de mari dimensiuni sunt necesare macarale / automacarale speciale care să aibă capacitatea necesară de a ridica încărcătura.
- Contractarea maşinilor de escortare cu semnale luminoase acolo unde este necesară această măsură suplimentară de precauţie. Sunt anumite ţări care impun prin Lege prezenţa lor în cazul desfăşurării transporturilor speciale agabaritice.
- Asigurarea transportului: un alt aspect foarte important este poliţa de asigurare CMR a transportului care să acopere eventualele pagube ce pot surveni din diverse cauze neaşteptate. Fiind un domeniu dificil de organizat transporturi, complet atipic, şansele sunt peste medie ca anumite evenimente neprevăzute să intervină în buna desfăşurare a proiectului. De aceea se emit poliţe de asigurare care să acopere toate situaţiile posibile şi prin care să fie despăgubit beneficiarul dacă este cazul.
- Ofertarea transportului: abia după ce toate punctele precedente sunt bine stabilite se poate întocmi o ofertă de preţ concludentă, care prezintă siguranţa de a nu fi ajustată ulterior pe parcurs.
Indispensabilitatea în domeniile Construcţii şi Agricultură
Uitându-ne în portofoliul de transporturi agabaritice recente operate de către unul dintre cei mai importanţi transportatori agabaritici din România, constatăm că majoritatea curselor implică transport utilaje agricole şi transport utilaje pentru construcţii. Fără aportul platformelor de transport rutier agabaritic este mult mai dificilă relocarea utilajelor la nivel naţional sau internaţional. Acestea asigură costuri relativ reduse de livrare în comparaţie cu transportul fluvial, maritim sau aerian. Transportul feroviar este o soluţie cu preţuri reduse dar aplicabilitate limitată deoarece pe calea ferată nu pot fi transportate piese de mari dimensiuni.
În Agricultură, transportul rutier agabaritic asigură cel mai frecvent relocarea combinelor şi a tractoarelor agricole, a remorcilor agricole şi a silozurilor pentru depozitarea cerealelor. De asemenea, sunt transportate componente de mari dimensiuni ale sistemelor de irigaţii.
În Construcţii, transportul rutier agabaritic asigură cel mai frecvent relocarea excavatoarelor, volelor, camioanelor, forezelor industriale sau a concasoarelor de piatră.